Преди около 500 години Леонардо да Винчи освен всичко друго измислил и лагера с цел да се придаде плавност и гладкост на въртенето, и това изобретение се оказало с епохално значение. Създаването на лагера се явява резултат на разработки по проблема “как може да се направи въртенето с висока скорост леко и гладко”. Ако се върнем векове назад, може да видим, че основните му принципи на действие са се използвали през 1880 година преди новата ера в Египет за преместването на огромните статуи. Обикновено за преместването на тежки предмети се използвали три начина:
Използване на плъзгане при триенето на тежки предмети един в друг. Резултатът: лошо и много трудно плъзгане, при което в резултат на голямото съпротивление възниквало силно триене – изисквали се и съответните усилия, за да се преместят предметите.
Използване на плъзгане при едновременно използване на течност за подобряване на плъзгането. Тази технология е била малко по-удобна. Преместването на предметите е ставало по-лесно, но използването на различни вещества за намаляване на триенето не е била лесна работа.
Търкаляне. Този метод е бил по-удобен и най-приемлив, тъй като плъзгането е било гладко. Египетските пирамиди се строяли именно чрез използването на този принцип.
Днес, ако се вгледаме по-внимателно, ще открием как този принцип постоянно се използва във всекидневния живот и ще осъзнаем великото значение на откритието на лагерите.
Открити и закрити лагери
Системи за защита на лагерите от замърсяване
Повърхността на лагера "CRBB". За нагледност и простота е даден разрез на вътрешната част на лагера. За разлика от произвежданите доскоро лагери сега качеството на повърхността е подобрено за сметка на нанесения вечен уплътняващ слой.
Използва се обикновено при сравнително неголеми радиални натоварвания и големи скорости на въртене. 1 – Външно колело; 2 – топче; 3 – вътрешно колело; 4 – сепаратор;
За постигане на отлично плавно въртене на лагера се изисква изключително голяма точност. Например, ако вземем 10-милиметров лагер, степента му на точност, в съответствие със стандарта JIS (японски промишлени стандарти), е с норма до 10 микрон (1 микрон се равнява на 1/1000 милиметра). За да се изпълни изискване за подобна точност е необходима особена технология.
Разбира се, недопустимо е попадането вътре в лагера на прах или на солта, съдържащи се в морската вода, както и на всякакви други замърсители, способни да доведат до нарушаване на нормалната работа при въртенето.
Закритите въртящи се части се явяват ефективна мярка срещу възникването на неизправности при въртенето на лагера. Това е “херметична опаковка”, която резултатно действа в тези места, където лесно могат да настъпят нарушения в работата на лагера и представлява един от ефективните начини за защита на лагерите на макарите от попадане в тях на солни отлагания и замърсявания. Изобретение с подобна висока точност и ефективна защита може да се смята едва ли не за също толкова значимо откритие, както и създаването на самия лагер, доколкото именно то е позволило създаването на “херметичната опаковка” за най-важния детайл – лагера. Покрай това е станало възможно съхранението вътре в лагера на смазки и масла, които се използват за защита на лагера и обезпечаване на нормалното му въртене., което е особено важно при свръхвисоките скорости.
В качеството на допълнителна защита от попадането вътре в агрегата на макарата на солни отлагания и замърсявания се използват редица нови технологии, като разработването на влагозащитни и антикорозионни устройства за целия корпус, които в крайна сметка обезпечават плавното непрекъснато въртене на лагерите и работата на механизмите.
Дори неръждаемата стомана ръждясва
Обикновено се смята, че неръждаемата стомана не може да ръждясва, но на практика това не е така. Лагерите от неръждаема стомана от типа SUS440 (на японски се чете като "Са-су йон-йон-мару”), се използва в много видове макари. По стандартите JIS тази неръждаема стомана се явява доста твърда и повече от всичко е подходяща за лагери, макар че леко ръждавее. Обикновената неръждаема стомана SUS304 по-трудно се поддава на ръжда, но тя е твърде мека и не е подходяща за направата на лагери. Оказва се, че колкото е по-твърда неръждаемата стомана, толкова по-лесно ръждясва. И тук настъпва моментът да ви представим изделието, което притежава възхитителни антикорозионни свойства и се нарича "CRBB".
Съкращението "CRBB" означава: лагер, неподдаващ се на корозия. "CRBB" е новата дума в областта на повишаването на качеството и дълголетието на лагерите на макарите като цяло. "CRBB" – това са лагери, притежаващи 12 пъти по-висока способност да противостоят на корозия (в сравнение с предишните типове). Какво означава отсъствие на ръжда? Това означава подобряване на качеството на повърхността на неръждаема стомана с висока твърдост с помощта на "CRBB", добивайки удивителни антикорозионни свойства. Същността се състои в това, че подобрението на качеството на повърхността се осъществява на принципа на нанасяне върху стоманата на специален плътен дълготраен (непадащ) слой с високи антикорозионни свойства. Именно това е "CRBB" – материалът, притежаващ възхитителни качества, плод на високите японски технологии, нямащ аналог в целия свят.
След антикорозионната обработка "CRBB" повърхностите придобиват свойства, позволяващи им да противостоят на проникването на соли и замърсявания и да създават “херметична опаковка”, което има за резултат необикновена дълготрайност и износоустойчивост.
Поразителни стават не само антикорозионните свойства, но и способността да не се допуска попадане вътре на соли и замърсители и прекрасната работа при въртене.
Благодарение на това, че във вътрешността на лагерите от типа “херметично опакован CRBB” не попадат солни отлагания и замърсявания, той работи устойчиво продължително време.
Плавността и устойчивостта на въртене позволяват да се изпитват приятни чувства при използването на макари с такива лагери, и на хората това им харесва. Обикновената макара в началото се върти добре, но в хода на използването й въртенето постепенно се затруднява. Една от причините е в това, че макарата е снабдена с лагери, които допускат попадане на замърсявания или солни отлагания. Проблемът се решава просто, ако вашата макара е снабдена с “херметично опаковани”лагери, в които не проникват нито прашинки, нито пясък, нито сол от морската вода. Намиращите вътре лагери са защитени с “херметичен щит”, което обезпечава съхраняването им и дълготрайното им използване. "CRBB" не се поддава на ръжда и по тази причина служи дълго и надеждно, обезпечавайки прекрасно въртене на макарата.
Ефективно да разреши трите основни проблема – ръжда, сол и замърсявания – е способна само технологията "CRBB". Благодарение на високите технологии става възможно плавното непрекъснато въртене от по-висок порядък за по-продължително време, а това голям плюс за всеки риболовец.
Тази статия все още няма коментари